انواع بیمه نامه ها

بیمه زندگی چیست؟ بررسی جامع و کامل بیمه زندگی {0 تا 100 بیمه زندگی}

بیمه زندگی چیست و چه مزایایی دارد؟ چرا از بیمه زندگی استفاده کنیم ؟ در ادامه به پاسخ به این سوالات خواهیم پرداخت.

بیمه زندگی (Life Insurance) قراردادی است که از دو بخش ۱- پوشش ها و ۲- سرمایه گذاری تشکیل شده است.

بیمه عمر بین یک شرکت بیمه و شخص بیمه گزار منعقد می گردد.

در بیمه عمر (بیمه زندگی) بیمه گزار در قبال دریافت خدماتی برای فرد بیمه شده از سوی شرکت بیمه، متعهد به پرداخت مبلغی می شود و این پرداخت‌ها تا زمانی معین، بسته به نوع قرارداد، ادامه خواهد داشت و در صورت سررسید قرارداد و یا با بروز وقایعی چون حادثه، بیماری های خاص، نقص عضو و در مرحله آخر فوت، شرکت بیمه موظف خواهد بود سرمایه های لازم را بر حسب شرایط، به یکی از طرفین قرارداد (بیمه شده، بیمه‌گزار و یا به شخص/اشخاص ثالثی که وی تعیین کرده) بپردازد.

 

شرکت بیمه ، بیمه گزار و بیمه شده چه کسانی هستند ؟

شرکت بیمه یا بیمه گر، شرکتی بیمه‌ای است که بر حسب قرارداد، موظف به ارائه پوشش به خریدار بیمه می باشد.

بیمه گزار شخصی است (حقیقی یا حقوقی) که اقدام به خرید بیمه می‌کند و پرداخت مبلغ سرمایه گذاری و حق بیمه بر عهده او خواهد بود.

بیمه شده شخصی است که مورد حمایت شرکت بیمه قرار گرفته و تمامی پوشش های بیمه ای برای وی لحاظ می گردد.

ممکن است بیمه‌گذار و بیمه‌شده ، یک نفر باشند؛ یعنی یک شخص خودش را بیمه کند. اما این امکان نیز وجود دارد که این دو نقش، دو فرد متفاوت باشند .

چرا باید از بیمه زندگی استفاده کنم؟

 در زندگی تک‌تک ما، ریسک هایی وجود دارد که برای بعضی از آنها تدابیری اندیشیده‌ایم و برای برخی از آنها به دلیل نبود راه حل مناسب و یا عدم آگاهی ما از آن راه حل ها تاکنون برنامه‌ای نداشته ایم. ذات وجودی بیمه، مدیریت ریسک می‌باشد و در زندگی اکثر مردم استفاده از بیمه هایی از قبیل بیمه شخص ثالث و درمان به دلیل آگاهی از ریسک های مربوطه و استفاده از حمایت بیمه در زمان وقوع مساله، بیشتر به چشم می خورد. لذا بیمه امری است که توسط ما مورد پذیرش قرار گرفته و با توجه به اینکه برای بهره بردن از حمایت های بیمه ای باید مبالغی را پرداخت نماییم در لحظه کنونی آنرا به عنوان هزینه می نگریم. درصورتیکه در مدت زمانیکه تحت پوشش بیمه هستیم، امنیت فکری بیشتری به دست می آوریم و اگر بر اساس بروز مساله ای مرتبط با بیمه از پوشش های مربوطه استفاده کنیم از لحاظ اقتصادی نیز برای ما بهره‌ای بالاتر از مبلغ پرداختی خواهد داشت. مثلا برای بیمه شخص ثالث حداکثر مبلغ ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان پرداخت می کنیم و این در حالی است که شرکت بیمه به ما حداقل ۷٫۷۰۰٫۰۰۰ تومان تعهد مالی و ۲۳۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان تعهد جانی می دهد، یعنی از حمایتی چندین برابر مبلغ پرداختی برخوردار می شویم.

بیمه زندگی نیز محصولی است که ریسک‌هایی را در زندگی ما پوشش می دهد که به برخی از آنها تاکنون فکر نکرده ایم؛ همچون هزینه پزشکی ناشی از حادثه (یک بریدگی ساده دست در منزل تا حوادث خطرناک تر در داخل و خارج از منزل)، نقص عضو، امراض خاص (انواع سکته ها، سرطان ها، پیوندهای اعضای اصلی بدن) و حمایت مالی از خانواده‌مان در صورت عدم حضور ما، و قطعا برای استفاده از این حمایت ها نیز باید مبلغی را به شرکت بیمه پرداخت نماییم.

فرق بیمه زندگی با سایر بیمه ها (تکمیل درمان، ثالث، بدنه، آتش سوزی، مسئولیت و …) چیست؟

یعنی علاوه بر مدیریت ریسک زندگی ما، مزیت دیگری نیز دارد؟

با توجه به اینکه میشد گفت که ما سایر بیمه ها را به عنوان هزینه فعلی نگاه می کردیم، اما با استفاده از بیمه زندگی علاوه بر اینکه پوشش هایی برای ما فراهم می شود که از طریق آن ریسک‌های حیاتی زندگی‌مان تحت پوشش قرار می گیرد، مبلغ پرداختی بابت این بیمه نامه نیز برای ما ذخیره می‌گردد و شرکت بیمه با مبالغ جمع آوری شده سرمایه گذاری های مناسبی انجام و علاوه بر حفظ مبلغ پرداختی، مبلغی را نیز تحت عنوان سود مشارکت در منافع به مشتریان عزیز ارائه می کند. لذا ما با استفاده از بیمه زندگی، هم پوشش هایی را برای حمایت بیشتر از خود و خانواده مان فراهم کرده ایم و هم مبلغ پرداختی بابت این بیمه نامه برای ما حفظ و افزایش نیز می یابد.

بیمه زندگی چه مزایایی برای من دارد ؟

مزایای بیمه زندگی (عمر و پس انداز) به سه بخش تقسیم می گردد :

  • ۱- پوشش های بیمه ای

    ۱-۱ جبران هزینه های پزشکی و بیمارستانی ناشی از حادثه

    ۲-۱- پرداخت هزینه های درمان بیماری های خاص (صعب العلاج)

    – سکته قلبی

    – سکته مغزی

    – عمل جراحی قلب باز

    – پیوندهای اعضای اصلی بدن (قلب ، ریه ، کبد ، کلیه ، مغز استخوان)

    – انواع سرطان ها

    نکته : این پوشش ۶ ماه دوره انتظار دارد ؛ به این معنا که از زمان شروع بیمه نامه تا ۶ ماه ابتدایی در صورت ابتلای مشتری به یکی از امراض خاص ذکر شده ، مبلغی به او پرداخت نمی گردد . چرا ؟ زیرا این نوع بیماری ها ، بیماریهایی است که بر حسب شرایط بدنی مشتری در طی یک مدت زمان طولانی امکان وقوع آن حاصل می شود . برای مثال امکان ندارد فردی تا دیروز در سلامت کامل بوده باشد و یکباره به سرطان مبتلا گردد بلکه این فرایند قطعا از ماه ها پیش آغاز گردیده و اکنون بصورت سرطان در بدن فرد نشان داده می شود .

    ۳-۱- پوشش غرامت نقص عضو جزئی و کلی بر اثر حادثه

  • ۲- پوشش های حمایتی

    -۱-۱ پوشش تکمیلی معافیت از پرداخت حق بیمه در اثر از کار افتادگی کامل و دائم بیمه شده :

    – پرداخت سرمایه از کار افتادگی بصورت یکجا به بیمه شده

    – پرداخت ادامه اقساط سرمایه گذاری توسط شرکت بیمه تا انتهای قرارداد

    – پرداخت اندوخته انتهایی قرارداد ، در زمان سررسید بیمه نامه

    ۲-۲- (طرح انحصاری حامی) پوشش تکمیلی معافیت از پرداخت حق بیمه در اثر فوت و یا از کارافتادگی در اثر حادثه بیمه گذار

    زمانی که سرپرست خانواری برای یک یا چند تن از اعضای خانواده خود در بیمه زندگی سرمایه گذاری و خدای ناکرده در اثر حادثه ای از کار افتاده و یا فوت نماید ، ادامه مسیر پرداخت حق بیمه برای خانواده اش توسط شرکت بیمه آسیا صورت می پذیرد . با توجه به اینکه تمامی ما ایرانی ها ، افرادی خانواده دوست هستیم و آینده خوب همسر و یا فرزندانمان برای‌مان اهمیت زیادی دارد ، می توانیم با بهره مندی از طرح حامی ، ضمانتی مالی برایشان تهیه کنیم تا در بود یا نبود ما ، آینده ای همراه با رفاه و امنیت و آرامش داشته باشند .

    ۳-۲- در صورت فوت بیمه شده ، جهت حمایت مالی از خانواده ایشان ، سرمایه عمر بعلاوه اندوخته سرمایه گذاری تا آن سال به ذینفعانی که توسط بیمه گذار تعیین شده اند پرداخت خواهد شد .

    ۴-۲- در صورتی که بیمه شده در اثر حوادث غیر قابل پیش بینی فوت نماید ، جهت حمایت بیشتر از خانواده وی و جبران تعهدات مالی بیمه شده ، پرداخت ۳ برابر سرمایه عمر امکان پذیر است .

  • ۳- پس انداز و سرمایه گذاری

    -۱-۳ با توجه به قوانین بیمه مرکزی ، بیمه زندگی (عمر و پس انداز) دارای سودی تضمین شده می باشد که این سود ، حداقل سودی است که به سرمایه مشتری تعلق می گیرد . در زمان حاضر حداقل سود تعریف شده برای ۲ سال ابتدایی ۱۶ درصد ، ۲ سال دوم ۱۳ درصد و از ابتدای سال پنجم تا انتهای قرارداد ۱۰ درصد تضمین شده است .

    ۲-۳- (سودی مطمئن و بالاتر از میانگین) آیین نامه ۶۸ بیمه های زندگی و مستمری بیمه مرکزی ، مؤسسات بیمه را مکلف کرده است که کلیه بیمه‌ نامه‌های زندگی و مستمری خود را بر اساس مقررات این آیین‌نامه صادر نمایند . بر اساس  ماده ۱۱ این آیین نامه ، مؤسسات بیمه مکلفند در انواع بیمه‌‏های زندگی جز در بیمه‌های خطر فوت زمانی بیمه گزاران بیمه‏های زندگی خود را در حداقل ۸۵ درصد منافع حاصل از مجموع معاملات بیمه‌های مذکور سهیم نمایند . لذا علاوه بر پرداخت سود تضمین شده به سرمایه مشتری ، سالانه سود مشارکت در منافع نیز محاسبه و متناسب با مبلغ سرمایه گذاری مشتری ، به اندوخته بیمه ای وی اضافه می گردد .

    ۳-۳- میزان سرمایه گذاری در بیمه زندگی ، کاملا در اختیار و متناسب با شرایط اقتصادی شما انجام می گیرد .

    ۴-۳- پس از گذشت ۲ سال از شروع قرارداد ، در صورت نیاز شما به سرمایه اندوخته شده تا آن لحظه ، شرکت بیمه جهت جلوگیری از فسخ بیمه و پایان یافتن پوشش های بیمه ای شما ، امکان دریافت وام به میزان ۸۰% اندوخته تان را فراهم نموده است .

    آیا این وام نیاز به ضامن و مدارک ضمانتی دارد ؟ خیر ؛ سرمایه شما نزد شرکت بیمه ، ضمانتی برای وام دریافتی می باشد و دریافت وام نیاز به هیچ ضامن و مدرک ضمانتی ندارد

    چه مدت زمانی طول می کشد که شرکت بیمه ، وام را به من پرداخت کند ؟ پس از ارائه درخواست شما به شرکت بیمه ، حداکثر طی ۳ روز وام به حساب شما واریز می گردد .

    ۵-۳- امکان بازخرید بیمه نامه در هر زمان امکان پذیر بوده و اندوخته شما با احتساب سود مورد نظر تا همان روز به شما بازگردانده می شود .

    ۶-۳- بر اساس مواد ۱۳۶ و ۱۳۷ قانون مالیات های مستقیم ، سرمایه ای که مشتری در بیمه زندگی برای خود و خانواده اش قرار می دهد معاف از مالیات و مالیات بر ارث می باشد . یعنی از یکسو داریم برابر سرمایه گذاری انجام شده سود می گیریم و از سوی دیگر نیازی به پرداخت مالیات برای سرمایه گذاری انجام شده وجود ندارد .

بیمیشا

بیمیشا : وب سایت خدمات آنلاین بیمه ای . بستری مناسب برای آشنایی مردم عزیز ایران با انواع بیمه نامه ها و مزایای آنها می باشد. در تلاشیم تا با خدمات آنلاین بیمه ای همواره در کنار شما باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!